מוטיבציה
הנעה, הידועה גם כמוטיבציה, היא מכלול
התהליכים אשר מעוררים, מכוונים ומשמרים את ההתנהגות האנושית לעבר מטרה מסוימת. מניעים
יכולים להיות גורמים ביולוגיים, חברתיים ופסיכולוגיים הדוחפים לביצועה של פעילות
מסוימת, מרצון או שלא מרצון. חקר ההנעה חשוב במיוחד במחקרים במדעי החברה, בניהול
(הנעה לעבודה), בחקר תהליך הלמידה ובפסיכולוגיה של הספורט.
שמונת גורמי המוטיבציה
- חיברות – הצורך להשתייך לחבורה
- אוטונומיה – הצורך בעצמאות
- סטטוס – הצורך להיות חשוב
- סקרנות – הצורך לדעת
- אגרסיביות – הצורך לתבוע זכויות
- כוח – הצורך בשליטה
- הכרה – הצורך באישור מבחוץ
- השתייכות – הצורך להיות שייך למשהו גדול ממך
המורה כמניע להצלחה
- למורה תפקיד משמעותי בהקניה ובפיתוח הנעה בסביבת הלימודים.
- חשוב להכשיר מורה שידע לארגן את פעילותו של התלמיד, באופן שהלמידה תהיה יותר מגרה ובעלת כוח משיכה יותר גדול (אביטל 1977, בטלר 1996 ).
- על המורה להוות דמות בולטת, המטביעה את חותמה בכיתה.
- על המורה להפיל את המחיצות החברתיות, בהשפעתו יחזק את תחושת השייכות, הצורך להימצא בחברה והצורך בחוויה של 'להיות ביחד'. (יצחק רבין, פנקס שירות, ספריית מעריב, תש"ם – 1979).
- המורה נדרש להתמודד עם סוגיות פדגוגיות, לחדש ולהתחדש בתחום הידע שלו, ובכך להציג ידע זה בדרך שתהיה רלוונטית לתלמידיו.
- עליו לאסוף את כל המוטל על כתפיו בעולמו הפרטי עם המקצועי כאחד ולהוות דמות אמפטי המודעת לקשיים של כל תלמיד בכיתה ולהשתדל לתת להם מענה באופן רציף ועקבי.
- אם כך, בדרך זו התלמיד ילמד מפני שרוצה ללמוד ולא מפני שחייב(אביטל 1977, בטלר 1996 ).
- "גדול המצווה ועושה, ממי שאינו מצווה ועושה" (חז"ל).
הנעה בלמידה נבחנת על ידי השאלה האם התלמיד מוכן להשקיע זמן
ומאמץ לצורך הבנת החומר/השגת ציון, גם במקרים בהם הוא נתקל בקשיים (כולל כישלון
זמני).
בדרך כלל מאובחנים שלושה סוגי מוטיבציה:
- הנעה חיצונית - התלמיד פועל כדי שיאהבו אותו (ריצוי), כדי להימנע מעונש (תגמול חיצוני), או כדי לכסות על חסכים.
- הנעה פנימית הכרתית - התלמיד לומד כי הוא מכיר בחשיבות הלמידה (ולא משום שהוא נהנה ממנה).
- הנעה פנימית רגשית - התלמיד לומד מתוך הנאה וגילוי עניין בחומר הנלמד (אוהב את המקצוע, ולכן לומד), או מתוך תחושת אתגר (פתרון בעיות במתמטיקה), בנוסף - תלמידים ילמדו טוב יותר אצל מורה שהם אוהבים או מעריכים מאשר אצל מורה אחר.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה